Siirry pääsisältöön

Kaksi kaupunkia, kahdet matkailun erikoispiirteet

Perusteollisuuden häviämisen myötä on ryhdytty pohtimaan, millä keinoin uusia työpaikkoja saataisiin syntymään. Samaa viisasten kiveä etsitään lähes kaikkialla. Kilpailu työstä kiristyy. Matkailuun uutena talouden tukijalkana uskotaan ja siihen ollaan valmiita panostamaan. Seuraan joitakin kaupunkeja, joskus myhäillen, joskus tuskastuen.

  
Kotkassa omaa tilannetta verrataan usein lähes samankokoiseen Lappeenrantaan. Siellä matkailusta ja välillisesti myös kaupasta kertyvät tulot ovat nousseet eri tasolle täkäläisiin verrattuina. Molempien kaupunkien yhteiset edut nähdään vertailukelpoisina: kaupunkien koko, valtakunnan rajan läheisyys, ja kummallakin purjehduskelpoista vettä yllin kyllin, joko makeaa tai suolaista.

Molemmilla kaupungeilla on historian ojentamana aarteena matkailulle arvokas linnoitusrakenne.. Myös erilaisuutta kaupunkien elinkeinorakenteissa löytyy. Lappeenranta on saanut tukijaloikseen teknillisen yliopiston ja kansainvälisen lentokentän. Kotkan menestys taas perustuu vahvaan, kansainväliseen suursatamaan. Mutta vain toinen noista kaupungeista vetää vierailijoita ja ansaitsee kateutta herättävästi matkailullaan.

Lappeenranta kertoo itsestään poikkeuksellisella taidolla. Kaupunkia kuvataan vuosikymmenien jatkumona yleisön laajasti rakastamalla kaunokirjallisuudella. Se ominaisuus Kotkalta puuttuu.  Vertailuun voi hyvin liittää nykyisin päivittäiset Kaakkois-Suomen uutiset. Niiden aiheet suorastaan hellivät Lappeenrantaa ja ovat lämmenneet nyt myös Kouvolalle. Kotka-Hamina omintakeisella uutisaineistollaan hipsuttelee hiljaa perässä.

Molemmat kaupungit rakastavat Venäjää, mutta lempivät kohdettaan eri tavoilla. Siinä, missä Lappeenranta hymyillen hyväksyy romanttisen menneisyytensä venäläisenä linnoituskaupunkina, Kotka viittaa kintaalla omalle historialleen ja lyö sen sijaan uhmamielellä miljoonia miljoonien perään pöytään. -Miksi ajaisimme Ladalla, jos voimme omistaa Mercedeksen?
  
Siinä, missä Lappeenranta antaa Pusupuistossaan tytön helman kevyesti heilahtaa, Kotka kuvaa paksuissa kuvateoksissaan satamansa korkeita nostureita, paperi- ja sellutehtaita, Aallon asuntoaluetta ja Kyminjokea, mutta sitä vain teollisena vesiväylänä. Tunteikkaasti täällä sen sijaan osataan kuvata raatajaväen uurteisia kasvoja, joilla rasituksesta kirvonneen hien myötä paistaa arkisen tekemisen tuska.

Kotka kernaasti viestii, että sillä on diplomi ”elävästä kaupunkikeskustasta”, joka kuitenkin työntyy saarialueena asukkaita vailla olevaan mereen ja lisäksi kaupungin kaikkein äärimmäisessä laidassa. Normaalin kasvun edellytyksistä, asukkaista ja heidän ostovoimastaan, siltä puuttuu meren puolelta enemmän kuin puolikas. Se pakottaa silkan rahan voimalla pitämään hengissä ns. "elävän keskustan" kaupallista vetovoimaa ja seteleitähän siinä on palanut jo vuosikymmenien ajan.
  
Menestys matkailun alalla tulostuu monista pikkutekijöistä, niin Lappeenrannan kuin Kotkankin kohdalla. Keskeisimmin menestykseen kuitenkin vaikuttaa vertailukaupunkien ennakkomaine ja elämysten tarjontataso. Mikäänlainen kysely ei toistaiseksi viittaa Kotkan matkailulle nousua Lappeenrannan menestyslukuihin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rangaistussiirtola

Kaikki työvoima: aikuisuuden portille kasvaneet lapset, osa rintamalta lomilla kävijöistä, voimissaan olevat vanhukset ja tietysti kaikki sopivan ikäiset naiset haalittiin mukaan sodan 1941-1944 aikana huutavaan työvoiman tarpeeseen. Jo puolimiljoonaiset rintamavoimat lohkaisivat osansa monenlaisten töiden tekijöistä. Siihen vain oli pakko sopeutua.  Erikoisministeriö huolehti siitä, että maan oma elinkeinoelämä, ja osin myös vienti, pyöri sodan jatkuessa tilanteen vaatimalla tasolla. Historiasta olemme saaneet lukea, kuinka vankiloista värvättiin vapaaehtoisia rangaistusvankeja taistelujoukkoihin ja linnoitustöihin. Osa pakeni, vaihtoi puolta ja valtaosa taisteli. Yleensä kertomukset ovat käsitelleet miesten osuutta, naisten osuus, paitsi lottien palvelua on ollut tuntemattomampaa. Sen sijaan niin paljon ei ole kerrottu kaikkien naisten työstä, varsinkaan silloin kun sitä käytettiin rangaistuksena. Se ymmärrettiin sodan varjopuolena, mutta pakollisena. Naisten rangaistusleiri Karh

Nousukausi

Aito myyntipäällikkö sen tietää, nimittäin nousukauden pituuden. Niin ainakin SK 13-15 väittää. Historiasta voimme lukea, kuinka  yhdessä olemme tunaroineet ja siksi toivuimme muita hitaammin. Lisäksi Suomi koki Nokian romahduksen ja Venäjän hyytymisen. Maamme sai siis enemmän vaikeuksia syliinsä kuin muut talouden kärkimaat, joilla tuotanto oli monipuolisempaa kuin meillä. Tämän ohella Kiinan pörssiromahdusta silloiset asianantuntijat pitivät  mahdollisena. Sen vuoksi korjailtiin väärään suuntaan. Lähes kaikki olivat sen ennusteen takana. Nyt siis uskotaan taas myyntipäälliköiden arviontiin. Elämme terveesti, olemme onnellisisa. Nousukautemme jää täten myyntipäälliköiden arvion varaan. Niin ainakin uskoo Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich. Markkinat lähettävät jo sellaisia signaaleja, että USA vaipuu taantumaan jo kahden vuoden kuluttua! Saadaan nähdä, toteutuuko tämä arvio. Olemmeko juuri nyt kulkemassa ylös vai alaspäin? On siinä poliitikoilla pohtimista, kun eivät osaa nykyist

Carean nykytilanne on muuttumassa hallitsemattomaksi

Jussi Raukko (Kouvola) kauhistutti äskettäin Kymen Sanomissa mielipiteellään, että maakunnan etelän ja pohjoisen välinen kilpavarustelu erikoissairaanhoidon investoinneissa nousee jo 200 miljoonaan euroon, ehkä ylikin. Kauhistusta lisäsi se, että Kymenlaakson omistajakunnat yhdessä ovat keskussairaalalleen tänään velkaa jo 24 miljoonaa! K eskussairaalan kunnossa ja toimitusjohtajan lausunnoissa tilanne on näkynyt. Sairaalan oma rahantarve ja omistajakuntien samanaikainen painostus alijäämäiseen talousarvioon ovat pakottaneet Carean ottamaan omiin nimiinsä velkaa kymmeniä miljoonia, vaikka sillä samaan aikaan on ollut jättisaatavia omistajiltaan. Onhan se aivan hullu tilanne. Näillä kuitenkin mennään, koska omistajakunnat näkevät maineensa takia velat mieluummin Carean kuin omassa repussa. Tilanteeseen toivotaan toki muutosta, sillä Etelä-Suomen aluehallintovirasto on jo herkistetty puuttumaan keskussairaalaa puuduttavaan talousarviokikkailuun. Nyt on syytä luottaa korkean