Ajomatka pitkin pikavauhtia valmistuvaa moottoritietä antaa aikanaan entistä kirkaamman kuvan niistä kulttuureista, jotka metropolikaupunki Pietarissa, koko Venäjällä ja meillä Pohjoismaissa uuden tien kulkijalle välittyvät. Pietarissa arvostetaan kultaa ja kunniaa. Pietarilaisille korostuu Pietari - Oslo -tien varrella heille itselleen kaikkein tärkein tavoitte, johon tulisi pyrkiä. Koko Venäjän kansalle paljon korkeampi elinajan odote. Heidän silmissään Pohjoismaissa on rauhallisempi liikenne, turvalliset lomamaisemat ja esimerkiksi kärkiasema julkisen hallinnon lahjomattomuudessa.
Vaikka molemminpuoleista tietoa on, tällaisessa asetelmassa E18:lla kansat kohtaavat toisensa uusin näköaloin. Kulttuureiden erilaisuudet kirkastuvat. Pohjoismaista lääketeollisuutta ja sairaanhoitoa ihaillaan. Varallisuuden tasaisuus herättää kateutta, asuntojen arkkitehtuurissa pyritään mukaan. Toisessa päässä taas taide kokonaisuudessaan valloittaa, teatteri, baletti, musiikki, niiden kaikkien kansainvälisyys nähdään Pohjoismaissa Venäjä-ihailun kohteena. Samoin vaikuttavat suuret museokokonaisuudet. Sota ja rauha. Näitä kulttuureita yhdistelemällä voisi syntyä upea kokonaisuus.
Asuntoarkkitehtuurissa kulttuurien erilaisuus paljastuu ehkä kaikkein selvimmin. Kun pohjoismaalaiset rakentavat suurkaupungeissa avaimet-käteen periaatteella, venäläisten itse tekemät, miljoonat asunnot ovat valmistuneet omakätisesti vasta kun asukkaat ovat muutamia vuosia niissä eläneet. Koska kaupungistuminen, tilastojen mukaan, Venäjällä jatkuu tulevinakin vuosina, suomalaiset rakentajat asettavat itselleen merkittäviä tavoitteita eri puolilla itäistä naapuria. Se on puujalkansa taittaneelle Suomelle aikamoinen mahdollisuus ja taloudellinen kiihoke.
Edessä on suuri pohjoismainen, toisenlaisen elämän esittely. Sillä tulee olemaan molemmille osapuolille kaupallista merkitystä enemmän kuin pintapuolisesti otaksutaan. Siksi E18 kulttuurien kohtaamiseen on paneuduttava huolella. Siihen joko paneudutaan tai sitten ei. Koska moottoritie on jo nimeltään Kotka - Oslo, tähän on valmisteltava muut Pohjoismaat mukaan. Ministeri Haglund (?), pohjoismaisen yhteistyön merkkihenkilö, on pikaisesti liitettävä toimijoihin. Jos hän ehdottaa, että asia käsitellään pikaisena Pohjoismaiden Neuvostossa, se tapahtuu. Monet hyvät asiat syntyvät pakosta.
Suurimpana lopullisena projektin osana tulee olemaan naapurimaiden yhteinen sairaustutkimus ja sairaanhoito, korkeatasoinen uuden etsiminen ja yhteiset sijoitukset tähän projektiin. Kaavoitus moottoritien laidoilla tuleee uuteen pohdintaan. Kaikki liittyvät Kymenlaakso-ongelmaan. Asiasta täytyy tehdä ensi kädessä kattava suunnitelma ja määräaika/kustannuskaavio, jossa kaikki täsmää ja nimenomaan monikymmenvuotinen tulevaisuus näyttelee suurta osaa. Ministeri Haglund näkyvässä roolissa saa esitellä pohjoisille naapureille kaikki ne lukemattomat yhteistyön mahdollisuudet, jotka kahden kulttuurin kohtaamisessa voivat syntyä. Tässä, jos missä, luovuus tulee luomaan uutta luovuutta.
Suurimpana lopullisena projektin osana tulee olemaan naapurimaiden yhteinen sairaustutkimus ja sairaanhoito, korkeatasoinen uuden etsiminen ja yhteiset sijoitukset tähän projektiin. Kaavoitus moottoritien laidoilla tuleee uuteen pohdintaan. Kaikki liittyvät Kymenlaakso-ongelmaan. Asiasta täytyy tehdä ensi kädessä kattava suunnitelma ja määräaika/kustannuskaavio, jossa kaikki täsmää ja nimenomaan monikymmenvuotinen tulevaisuus näyttelee suurta osaa. Ministeri Haglund näkyvässä roolissa saa esitellä pohjoisille naapureille kaikki ne lukemattomat yhteistyön mahdollisuudet, jotka kahden kulttuurin kohtaamisessa voivat syntyä. Tässä, jos missä, luovuus tulee luomaan uutta luovuutta.
Tiedottaminen moottoritien valmistumisesta nousee keskeiseen osaan. Valtionpäämiesten ja johtavien ministerien osallistuminen vaatii projektin johtajalta paljon, kaikkea on soviteltava. Tämä on Kaakkois-Suomelle suuri tapahtuma ja ansaitsee kaiken valmistelun maksimaalisella teholla ja taidolla. Se saattaa olla merkittävä pylväs uudenlaiselle naapuruudelle ja jonkinlainen uusi väylä kaupunkäynnille. Sen on erottava hankkeena kaupungin muista taloudellisista toimista. Kun sillä on tavoite, on pakko löytää keinot, millä tavoite saavutetaan. Ne keinot löydetään, jos on asennetta ja asenne näkyy suunnitelman laadusta.
Kommentit