Vuosikymmeniä sitten Kotkan ympäristökeskus kiinnitti huomion niihin tuhansiin liikoihin ajoneuvoihin, jotka aamuisin ajoivat eri syistä Kotkansaarelle, useimmat sinne ahdetun työpaikkansa takia. Herätettiin samalla kysymys, oliko kaupungille taloudellista ajattaa turhaan jonoissa - keskeltä kaupunkia - poliiseja, kaupungin omia virkahenkilöitä, myyntiväkeä, asiakkaita ja kaikkia muita autojonoon pakotettuja. Vain tosiharvat tästä kiistämättömästä kiinnostuivat.
Saatiin selville, että kaupungissa oli enemmän autoja kuin asukkaiden varallisuus edellytti. Miksi? Kaavoituksessa on kyllä määritelty erilaisia pisteitä maantieteellisestä keskustasta, mutta laajempi pohtiminen siitä, miten paljon laitakaupungille sijoitettu "Elävä kaupunkikeskusta" sai aikaan yhteisten varojen tuhlausta, jäi vain harvojen laskelmiin. Kotkansaarta alettiin kaupunkia hallitsevan poliittisen ideologian toimesta päinvastoin korottaa "ydinkeskustaksi". Ei näy otsikoissa enää tänään.
Tarkkailija Paimenportilla saattoi laskea, kuinka varoja tuhottiin autoajeluun suunnattomia määriä. Kukaan ei rohjennut tehdä tarkkaa arviota ohi vilahtavista autojen määristä, koska yhden puolueen (sd) valta-asema näytti jatkuvan ikuisuuteen. Automatkaan käytetyt tunnit ja kilometrit vähensivät mm. kaupan mahdollisuuksia palkata uusia työntekijöitä ja työttömien prosenttiluku sen kuin vain nousi. Vaikutus muuhun yrittäjyyteen oli myös ilmeinen.
Huolimatta oikeuslaitoksen todellisten asiantuntijoiden mielipiteestä ja E18 tulevista tarpeista, käräjäoikeus istuu nyt tyytyväisenä Suomen Pankin graniittilinnassa suojautuneena muutaman kesäkuukaukauden kyseenalaista hellettä vastaan. Sen seurauksena polisitalon sijoittaminen Kotkasaarelle näyttää enemän kuin todennäköiseltä. Jännittävää on myös todeta, saako uuden moottoritien lisääntyvä valvonnan tarve mitään merkitystä järjestyspalvelun sijoituspäätöksessä. Ellei saa, asianomaisessa ministeriössä ollaan joko asiaa tuntemattomia tai sokeita.
Kommentit