Sen kummemmin ei kannata enää varoittaa kuntaamme hallinnoivia talousihmisiä globalisaatiosta ja siitä mitä se merkitsee, he tietävät jo sen. Siihen maailmanmahtiin verrattuna muun muassa pieni peliteollisuus pysyy vielä pitkän aikaa marginaalisena ja sen kyky rahoittaa yhteiskunnan palveluita jää vain odotuksen varaan. Laajemmasta kentästä tuen on kaupungin kassaan tultava.
Kaikkien sidosryhmien ei ole helppo suhtautua uuteen tilanteeseen ja vanhat perinteet, vaikka uuteen kuinka pyritään, ne pysytelevät vanhoissa poteroissa. Jakovaraa ei yksinkertaisesti ole, ja ei vielä pitkään aikaan. Keskustelua käydään kiihtyvin äänenpainoin myös yritysten ja yhteiskunnan välisestä vastuusta. Vastuun kantajia on - toistaiseksi - aina löytynyt.
Yhteiskuntamme on tiukan paikan tullen kyennyt tähän asti sopeutumaan suuriin muutoksiin. Maahamme on luotu ammattikoululaitos ja kattava päiväkotiverkosto. Vanhalta kuulostava Pisa-tutkimus ja oppilasohjaus jaksavat vielä hämmästyttää kaikkialla. Täytyy kuitenkin muistuttaa, että molemmat vaativat takatuekseen lähes kaikkien kuntien suhteellisen hyvinvoinnin. Tänään taloudellinen tilanne on kokonaan toinen. Päinvastainen.
Kannatttaisiko nyt jo kuitenkin alkaa vähin erin piirrellä kuntailiitosta, kun pohjoinen osa maakuntaa taistelee jo omassaan ja eteläinen hajanaisena pohtii vasta liitosaikeitaan. Niistä kuitenkin yhteistoimin nitoutuu tulevaisuuden kaupunkirakenne. Sen sijaan on pakko pohtia, pitäisikö maailman muuttuessa liikennettä ja poliisitointa enää sumputtaa maantieteellisesti ja liikenteellisesti hankalimpaan nurkkaan.
Kaikkien sidosryhmien ei ole helppo suhtautua uuteen tilanteeseen ja vanhat perinteet, vaikka uuteen kuinka pyritään, ne pysytelevät vanhoissa poteroissa. Jakovaraa ei yksinkertaisesti ole, ja ei vielä pitkään aikaan. Keskustelua käydään kiihtyvin äänenpainoin myös yritysten ja yhteiskunnan välisestä vastuusta. Vastuun kantajia on - toistaiseksi - aina löytynyt.
Yhteiskuntamme on tiukan paikan tullen kyennyt tähän asti sopeutumaan suuriin muutoksiin. Maahamme on luotu ammattikoululaitos ja kattava päiväkotiverkosto. Vanhalta kuulostava Pisa-tutkimus ja oppilasohjaus jaksavat vielä hämmästyttää kaikkialla. Täytyy kuitenkin muistuttaa, että molemmat vaativat takatuekseen lähes kaikkien kuntien suhteellisen hyvinvoinnin. Tänään taloudellinen tilanne on kokonaan toinen. Päinvastainen.
Kannatttaisiko nyt jo kuitenkin alkaa vähin erin piirrellä kuntailiitosta, kun pohjoinen osa maakuntaa taistelee jo omassaan ja eteläinen hajanaisena pohtii vasta liitosaikeitaan. Niistä kuitenkin yhteistoimin nitoutuu tulevaisuuden kaupunkirakenne. Sen sijaan on pakko pohtia, pitäisikö maailman muuttuessa liikennettä ja poliisitointa enää sumputtaa maantieteellisesti ja liikenteellisesti hankalimpaan nurkkaan.
Ihmisten liikettä ja liikennettä hoitava valtaväylä, tuleva moottoritien kokonaisuus, tulee vastaisuudessa sanelemaan vahvimman vaikuttajan aseman. Se tulee pyyhkäisemään aikaa myöten kaikki tunnetekijät edestään. Se oli silloin ennen. Liikenneverkon kustannustehokkuus ja niistä syntyvä palveluiden anti tulevat olemaan kaiken yhteiskuntaisen toiminnan lähtökohta.
Väestön liikkumisen ja siitä syntyvän liikenteen läheisyys koskettaa jopa kaupungin ulkoista kuvaa ja väkilukua. Kaupan tilastot väestömäärien muutoksista eri kaupunginosissa kannattaa pitää mielessä. Ne etenevät usein muitten kehitystoimien edellä. Niiden tilastot voivat kertoa jopa sen kaivatun jakovarankin. Tämä nimenomaan varoituksena vasemmalle kaistalle puoluekentässä.
Väestön liikkumisen ja siitä syntyvän liikenteen läheisyys koskettaa jopa kaupungin ulkoista kuvaa ja väkilukua. Kaupan tilastot väestömäärien muutoksista eri kaupunginosissa kannattaa pitää mielessä. Ne etenevät usein muitten kehitystoimien edellä. Niiden tilastot voivat kertoa jopa sen kaivatun jakovarankin. Tämä nimenomaan varoituksena vasemmalle kaistalle puoluekentässä.
Kommentit