Siirry pääsisältöön

Logo

Aika usein joutuu vastavalittu mainosmies toimipaikassaan jonkinlaisen paniikin valtaan: mitä kaikkea tulikaan luvattua? Ensimmäisenä järkevänä ajatuksena, jotain näkyvää ulos ja äkkiä! Syntyy esite vanhoilla eväillä. Vähitellen kirkastuu, että ajan vaatimusta on pakko täyttää. Keskeinen arvo on logo, olkoonpa kyse sitten kaupungista tai yrityksestä, Minun nykyiset päätöksentekijät tulevat epäilyittä vaatimaan näkyvyyden kohentamista, uudella logolla, mainoskuvalla.

Entisemä ammattihenkilönä tiedän, että heti on kyse rahasta, ymmärrän hintalapun. Kaikki eivät sitä tajua. Jos kyseeseen otetaan nimenomaan kaupunki, tarpeet ovat valtavat. Mainoksen koko kuvan täytyy puhutella kaikkia, olla läsnä monessa erilaisessa tapahtumissa, keskellä ihmisiä ja asioita. Se tulee viemään aikaa ja maksaa. Kaupunkia tehokaasti esittävän logon täytyy pursuta kehitystä, lähtökohtanaan tietenkin ne oikeat olosuhteet, joissa yhteisö kehityksen tuloksena katsoo olevansa.

Yhteisömainontaan liittyy paljon eri asioita: kaiken silloin täytyy sopia yhteen. Keskeisenä logo, mutta adjutantteinaan kirjasinlaadut ja välit, värit, valokuvatyylit, muodot ja muut. Mikään ei synny sormia napsauttamalla. Kaikki yhteisöt haluavat erottua mahdollisimman paljon kilpailijoistaan. Kilpailua syntyy, jos ei lähikaupungeista niin ainakin maailmalta. Nettisivut voi ostaa muutamalla kympillä, moni pärjää sillä, mutta ei kaupunkiyhteisö. Se vaatii rahaa, rahaa ja taas rahaa...!

Mainonta kokonaisuudessaan on kuin käytetty vaate.. Jos yhteisölle on tärkeää ola ajan hermolla ja tyylikäs, vanhaa ryppyistä vaatetta ei voi loputtomasti käyttää. Mainonta vaatii aina käsityötä, tuoreita ideoita, syvällistä harkintaa ja kohteen johon halutaan vaikuttaa. Kaikki täytyy silloin olla kohdallaan yhteisön ulkoisessa esiintymisessä. Maailma on kuitenkin valtavan muotoiltu, designia on kaikkialla. Logon vaihto aika ajoin on tarpeen, sillä kaikki viestit muuttuvat nopeasykkeisemmiksi.

Muuttuuko allekirjoitetun sopimuksen jälkeen Kotka nyt kauppakaupungiksi merikaupungin sijasta?
Mikä olisi Kantasataman rakentamisen kurjin tulevaisuus? Sitä emme veronmaksajana tietenkään toivo. Jos muutaman vuoden kuluttua pietarilaiset asiakkaat ole tulekaan tosimittavalla joukolla asiakkaiksi, seuraa joukko konkursseja. Nimekkäälle kotkalaiselle lakitoimistolle jää toki suuri konkurssipesä hoitoon. Se on kaikkein kurjimmassa vaihtoehdossa ainoa kotkalainen menestys. Veronmaksajat voivat vain  manata huonoa onneaan.















Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Urheilijoita

Markkinoiden seuraaminen sai vanhuksenkin muistelemaan karhulalaisen lentopallon syntyvaiheita. Lähinnä silloin aamuyön ajatus kohdistui Montosen veljessarjaan ja heidän elämänkohtaloonsa. Montosen veljesten tutuksi tuli perheemme lasten, sopimattomaksi jääneiden, vaate- ja kenkälahjoituksen kautta.Pojat asuivat silloin Syväsalmen lastenkodissa, jossa he loistivat voimistelijoina ja vauhdittomissa pituushypyissä. Siihen aikaan ei vielä ollut sosiaalilainsäädäntöä. Sen sai aikaan vasta sosiaalidemokraattisen Matti Kuusen kirjoittelu sodanjälkeisessä ajassa. Syväsalmen lastenkoti eli myös silloisessa köyhyydessä, paljolti lahjoitustenkin varassa. Oli vain luonnollista, että urheilulahjakas Montosen veljeskunta, Heikin ja Kyöstin johdolla, ohjautui Popiniemen Ponnistukseen. Keskeisenä harrastuksena, hyvin siihen aikaan ja veljesten harrastuksiin sopinut lentopallo. Veljesten vanhimpia en muista. Kytiksi-kutsuttu loukkaantui vakavasti varusmiespalveluksessa. Hän hoiti aluksi valmentajana...

Nautiskellen

Venäjän suuret kaupungit ehtivät nauttia jo pitkähkön aikaa korkean öljyn hinnan luomasta elintasosta. Täälläkin alkuhankaluuksien jälkeen venäläiset matkailijat nähtiin jonkinlaisina onnen haltijoina. Tulevaisuutta kohensivat kylpyläinvestoinnit. Viereen rakentuivat hotellit ja avarat, kielitaitoa tarjoavat myymälät ja moninaiset muut palvelut. Venäläisten naapuruus nähtiin jo kansallisena rikkautena. Hallinto siinä tunnelmassa pääsi kehittymään pullukaksi. Niin vahva oli usko tulevaisuuteen, että suomalaistenkin suuryritysten tekemät suurmokat voitiin antaa anteeksi. Ei edes tarkkaan tiedetty, miten suuria pääoma-arvojen menetyksiä ikään kuin unohdettiin . Kieltäydyttiin lisäksi uskomasta, että joukko paperikoneita joudutaan tuotteen menekin puuttuessa ajamaan alas. Kuka arvasi matkapuhelitekniikan hakevan aivan uusia kehityssuuntia? Kaikesta kuitenkin selvittiin kunhan otettiin vain ronskisti velkaa. Kun nyt seisomme kuntavaaliemme edessä ja olemme käytöksessämme ottaneet kunnon...

Kiina

Tavallisen kadunpolkijan tiedot Kiinasta ovat ihan liian hatarat. Aasialaiset silmät eivät vielä kohdista ajatusta oikeaan paikkaan. Kansoja on suuressa maanosassa monta: kiinalaiset, etelä-korelaiset, japanilaiset, taiwanilaiset ja sitten vielä pohjois-korealaiset. Kaikkien silmänluomet poikeavat Euroopassa totutusta. Jo kauppakumpppanuus kuitenkin edellyttää, että maakohtaisia tilastoja tulisi edes kohtuullisesti tietää. Entä se korkea sivistystaso, jota suomalaisilla väitetään olevan? Kyllä mahtavan, nopeasti kasvavan suurvallan olisi saatava sille kuuluva paikkansa kansakuntien vertailussa. Elämisen taso ei vielä ole keskiarvoisesti Pohjolan luokkaa, eikä EU:n. Maan suuri maaseutu-pinta-ala laskee arvioita laajalti. Kasvava väkiluku,joka nyt nyt on yli 1,4 miljardia, pysyy jatkuvasti kovassa vauhdissa. Kiina on jo ohittanut mm. USA:n lihasta saatavan keskimäärän. Tiedot ovat National Geographic-julkaisusta no 2, joka vastaaa niiden oikeudesta. Myös kaupungistuminen on ripeää. K...