Siirry pääsisältöön

Logo

Aika usein joutuu vastavalittu mainosmies toimipaikassaan jonkinlaisen paniikin valtaan: mitä kaikkea tulikaan luvattua? Ensimmäisenä järkevänä ajatuksena, jotain näkyvää ulos ja äkkiä! Syntyy esite vanhoilla eväillä. Vähitellen kirkastuu, että ajan vaatimusta on pakko täyttää. Keskeinen arvo on logo, olkoonpa kyse sitten kaupungista tai yrityksestä, Minun nykyiset päätöksentekijät tulevat epäilyittä vaatimaan näkyvyyden kohentamista, uudella logolla, mainoskuvalla.

Entisemä ammattihenkilönä tiedän, että heti on kyse rahasta, ymmärrän hintalapun. Kaikki eivät sitä tajua. Jos kyseeseen otetaan nimenomaan kaupunki, tarpeet ovat valtavat. Mainoksen koko kuvan täytyy puhutella kaikkia, olla läsnä monessa erilaisessa tapahtumissa, keskellä ihmisiä ja asioita. Se tulee viemään aikaa ja maksaa. Kaupunkia tehokaasti esittävän logon täytyy pursuta kehitystä, lähtökohtanaan tietenkin ne oikeat olosuhteet, joissa yhteisö kehityksen tuloksena katsoo olevansa.

Yhteisömainontaan liittyy paljon eri asioita: kaiken silloin täytyy sopia yhteen. Keskeisenä logo, mutta adjutantteinaan kirjasinlaadut ja välit, värit, valokuvatyylit, muodot ja muut. Mikään ei synny sormia napsauttamalla. Kaikki yhteisöt haluavat erottua mahdollisimman paljon kilpailijoistaan. Kilpailua syntyy, jos ei lähikaupungeista niin ainakin maailmalta. Nettisivut voi ostaa muutamalla kympillä, moni pärjää sillä, mutta ei kaupunkiyhteisö. Se vaatii rahaa, rahaa ja taas rahaa...!

Mainonta kokonaisuudessaan on kuin käytetty vaate.. Jos yhteisölle on tärkeää ola ajan hermolla ja tyylikäs, vanhaa ryppyistä vaatetta ei voi loputtomasti käyttää. Mainonta vaatii aina käsityötä, tuoreita ideoita, syvällistä harkintaa ja kohteen johon halutaan vaikuttaa. Kaikki täytyy silloin olla kohdallaan yhteisön ulkoisessa esiintymisessä. Maailma on kuitenkin valtavan muotoiltu, designia on kaikkialla. Logon vaihto aika ajoin on tarpeen, sillä kaikki viestit muuttuvat nopeasykkeisemmiksi.

Muuttuuko allekirjoitetun sopimuksen jälkeen Kotka nyt kauppakaupungiksi merikaupungin sijasta?
Mikä olisi Kantasataman rakentamisen kurjin tulevaisuus? Sitä emme veronmaksajana tietenkään toivo. Jos muutaman vuoden kuluttua pietarilaiset asiakkaat ole tulekaan tosimittavalla joukolla asiakkaiksi, seuraa joukko konkursseja. Nimekkäälle kotkalaiselle lakitoimistolle jää toki suuri konkurssipesä hoitoon. Se on kaikkein kurjimmassa vaihtoehdossa ainoa kotkalainen menestys. Veronmaksajat voivat vain  manata huonoa onneaan.















Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sota

Järkyttävän pitkä ja monivaiheinen oli JR 1:n taistelutaival Kannaksella 1941, kunnes rykmentti aikanaan Lempaalassa ja Valkeasaaressa saavutti hiekkaiset asemansa. Sain loistavasti palvelevan Karhulan kirjaston kautta käsiini teoksen, joka vavahdutti. Olin itse saanut reserviupseerin kovan koulutuksen ja kurssin (68) aikana kuunnellut Ev. T.V.  Viljasen, läpimurron aikaan  JR 1:n komentajan, esitelmän taistelun raivokkaimmista, räjähtävimmistä ja murhaavimmista kohdista.

Asemasota vuosina 1942-43 yllätti kaikki. Alkoi kansan jatkuva nälkä, armeijalla ja suurimmalla osalla siviilissä.  Se ei kuulunut alupitäen sodan suunnitelmiin. Taistelut rintamilla kyllä rauhoittuivat, mutta armeijan olosuhteet eivät. Kuravesi, täit, luteet ja rotat vierailivat vuosikausia korsuissa nukkuvien luona, jopa ruoassakin. Pimeänhämärää joka paikassa. Kynttilöitä ei ollut koko aikana riittävästi. Ei tuikkinut joukottain öljylamppuja korsuissa. Radioita oli jos oli. Kansanhuollolle tehtiin halkoja, kerätti…

Polku

Uusi kaupunginjohtaja on nyt valittu. Kaikki haluavat onnitella, me mukana. Nyt pian on valittava se polku, jota koko kaupunkia aiotaan kuljettaa. Ikivanhana numeromiehenä teen ehdotuksen: Kaikki uusiksi! Olemme turhan kauan kiemurrelleet kivuliaassa rahapulassa.  On etsitty vain velansaannin mahdollisuuksia. Vaaleanpunaista tapaa on käytetty, jotta saataisiin edes näennäisesti onnistumisia.  Uusi avaus näyttäisi todellista rohkeutta. Oikeitten neuvonantajien vuoro on nyt - valtiokonttorin mustatakkisten - eikä  minkäänlaista kippurointia.

Taistelun väistäminen ei merkitse heikkoutta. Jos voimat on tuhlattu loppuun ja jatkuvasti tehdään vääriä päätöksiä, on syytä etsiä uusi polku. Kaikki tilastot, joita nyt kannattaa uskoa, julkaisevat vain tietoja huonoista tuloksista. Ne eivät osoita, että kaikki päättäjät olisivat heikkoja. Eivät  vain kyenneet vastustamaan poliittisesti reheviä lupauksia.  Terveille raiteille vievää polkua, ei siitä syystä ole löydetty. Kuunneltiin liian kauan vää…

Pelisäännöt

Kanavassa no 1/2028 (HJ) pohtii muuttaako some demokratian pelisäännöt. Ajatus sulkee näin presidenttivaalien esi-iltana monet tärkeät aiheet kultaisen sijansa. Taas kerran, kaikkien suhteiden keskiössä, näyttää olevan se mahtivoima, joka kykenee lähes kaikkeen. Valta. Tätä voimaa on tutkittu paljon. Yleisesti on tultu toteamukseen, etää valtaa käyttää se, joka kykenee saamaan asiat edistymään. Sitä on nopeasti muuttuvissa tilanteissa aina sillä, joka kykenee muutoksen suunnan havaitsemaan.

Se sääntö on tietenkin pätevä jo vanhastaan. Miten tätä periaatetta voidaan hyödyntää? Vaikeus alkaa tästä. Muutoksen sunntia on niin monen monta. Oikean valitseminen tuottaa tuskaa. Johtajille koko kenttä avautuu lottona. Agoritmitkään ole täsmällisiä, nekin voivat erehtyä. Ajatukseni suuntautuu silloin ymmärrettävästi juuri valittuun kaupunginjohtajaan. Hänen ensimmäiset linjavetonsa, joko ovat oikeita tai sitten vääriä. Tietäjiä tarvittaisiin, jos niita löytyisi. Pikaiset korjausviennit kyllä ho…