Aika usein joutuu vastavalittu mainosmies toimipaikassaan jonkinlaisen paniikin valtaan: mitä kaikkea tulikaan luvattua? Ensimmäisenä järkevänä ajatuksena, jotain näkyvää ulos ja äkkiä! Syntyy esite vanhoilla eväillä. Vähitellen kirkastuu, että ajan vaatimusta on pakko täyttää. Keskeinen arvo on logo, olkoonpa kyse sitten kaupungista tai yrityksestä, Minun nykyiset päätöksentekijät tulevat epäilyittä vaatimaan näkyvyyden kohentamista, uudella logolla, mainoskuvalla.
Entisemä ammattihenkilönä tiedän, että heti on kyse rahasta, ymmärrän hintalapun. Kaikki eivät sitä tajua. Jos kyseeseen otetaan nimenomaan kaupunki, tarpeet ovat valtavat. Mainoksen koko kuvan täytyy puhutella kaikkia, olla läsnä monessa erilaisessa tapahtumissa, keskellä ihmisiä ja asioita. Se tulee viemään aikaa ja maksaa. Kaupunkia tehokaasti esittävän logon täytyy pursuta kehitystä, lähtökohtanaan tietenkin ne oikeat olosuhteet, joissa yhteisö kehityksen tuloksena katsoo olevansa.
Yhteisömainontaan liittyy paljon eri asioita: kaiken silloin täytyy sopia yhteen. Keskeisenä logo, mutta adjutantteinaan kirjasinlaadut ja välit, värit, valokuvatyylit, muodot ja muut. Mikään ei synny sormia napsauttamalla. Kaikki yhteisöt haluavat erottua mahdollisimman paljon kilpailijoistaan. Kilpailua syntyy, jos ei lähikaupungeista niin ainakin maailmalta. Nettisivut voi ostaa muutamalla kympillä, moni pärjää sillä, mutta ei kaupunkiyhteisö. Se vaatii rahaa, rahaa ja taas rahaa...!
Mainonta kokonaisuudessaan on kuin käytetty vaate.. Jos yhteisölle on tärkeää ola ajan hermolla ja tyylikäs, vanhaa ryppyistä vaatetta ei voi loputtomasti käyttää. Mainonta vaatii aina käsityötä, tuoreita ideoita, syvällistä harkintaa ja kohteen johon halutaan vaikuttaa. Kaikki täytyy silloin olla kohdallaan yhteisön ulkoisessa esiintymisessä. Maailma on kuitenkin valtavan muotoiltu, designia on kaikkialla. Logon vaihto aika ajoin on tarpeen, sillä kaikki viestit muuttuvat nopeasykkeisemmiksi.
Muuttuuko allekirjoitetun sopimuksen jälkeen Kotka nyt kauppakaupungiksi merikaupungin sijasta?
Mikä olisi Kantasataman rakentamisen kurjin tulevaisuus? Sitä emme veronmaksajana tietenkään toivo. Jos muutaman vuoden kuluttua pietarilaiset asiakkaat ole tulekaan tosimittavalla joukolla asiakkaiksi, seuraa joukko konkursseja. Nimekkäälle kotkalaiselle lakitoimistolle jää toki suuri konkurssipesä hoitoon. Se on kaikkein kurjimmassa vaihtoehdossa ainoa kotkalainen menestys. Veronmaksajat voivat vain manata huonoa onneaan.
Entisemä ammattihenkilönä tiedän, että heti on kyse rahasta, ymmärrän hintalapun. Kaikki eivät sitä tajua. Jos kyseeseen otetaan nimenomaan kaupunki, tarpeet ovat valtavat. Mainoksen koko kuvan täytyy puhutella kaikkia, olla läsnä monessa erilaisessa tapahtumissa, keskellä ihmisiä ja asioita. Se tulee viemään aikaa ja maksaa. Kaupunkia tehokaasti esittävän logon täytyy pursuta kehitystä, lähtökohtanaan tietenkin ne oikeat olosuhteet, joissa yhteisö kehityksen tuloksena katsoo olevansa.
Yhteisömainontaan liittyy paljon eri asioita: kaiken silloin täytyy sopia yhteen. Keskeisenä logo, mutta adjutantteinaan kirjasinlaadut ja välit, värit, valokuvatyylit, muodot ja muut. Mikään ei synny sormia napsauttamalla. Kaikki yhteisöt haluavat erottua mahdollisimman paljon kilpailijoistaan. Kilpailua syntyy, jos ei lähikaupungeista niin ainakin maailmalta. Nettisivut voi ostaa muutamalla kympillä, moni pärjää sillä, mutta ei kaupunkiyhteisö. Se vaatii rahaa, rahaa ja taas rahaa...!
Mainonta kokonaisuudessaan on kuin käytetty vaate.. Jos yhteisölle on tärkeää ola ajan hermolla ja tyylikäs, vanhaa ryppyistä vaatetta ei voi loputtomasti käyttää. Mainonta vaatii aina käsityötä, tuoreita ideoita, syvällistä harkintaa ja kohteen johon halutaan vaikuttaa. Kaikki täytyy silloin olla kohdallaan yhteisön ulkoisessa esiintymisessä. Maailma on kuitenkin valtavan muotoiltu, designia on kaikkialla. Logon vaihto aika ajoin on tarpeen, sillä kaikki viestit muuttuvat nopeasykkeisemmiksi.
Muuttuuko allekirjoitetun sopimuksen jälkeen Kotka nyt kauppakaupungiksi merikaupungin sijasta?
Mikä olisi Kantasataman rakentamisen kurjin tulevaisuus? Sitä emme veronmaksajana tietenkään toivo. Jos muutaman vuoden kuluttua pietarilaiset asiakkaat ole tulekaan tosimittavalla joukolla asiakkaiksi, seuraa joukko konkursseja. Nimekkäälle kotkalaiselle lakitoimistolle jää toki suuri konkurssipesä hoitoon. Se on kaikkein kurjimmassa vaihtoehdossa ainoa kotkalainen menestys. Veronmaksajat voivat vain manata huonoa onneaan.
Kommentit